Kto musi transportować maszyny?

Kto musi transportować maszyny? czyli transport maszyn przemysłowych zez liczne przepisy prawne i zawsze poprzedzony wydaniem specjalnych zezwoleń. Pierwszym aspektem bezpieczeństwa, jeśli chodzi o transport ciężki, jest zabezpieczenie ładunku podczas transportu. Dla

Dodane: 13-11-2020 12:34
Kto musi transportować maszyny?

transport maszyn przemysłowych


Bezpieczeństwo w transporcie ciężkim

transport maszyn przemysłowych

Transport ponadgabarytowy wymaga bez wątpienia szczególnego podejścia do kwestii bezpieczeństwa. W związku z tym jest on regulowany przez liczne przepisy prawne i zawsze poprzedzony wydaniem specjalnych zezwoleń.
Pierwszym aspektem bezpieczeństwa, jeśli chodzi o transport ciężki, jest zabezpieczenie ładunku podczas transportu. Dlatego też naczepy zawsze wyposażone są w specjalistyczne elementy, które gwarantują, że ładunek nie zsunie się na drogę podczas jazdy. Drugim aspektem jest zaplanowanie trasy. Nie można bowiem dopuścić do sytuacji, że droga nie będzie w stanie udźwignąć ciężaru. Jeśli jej nośność jest zbyt mała, nie może zostać włączona do wyznaczonej trasy. Trzecim aspektem jest tak zwany pilotaż. Transport maszyn, czy innych ponadgabarytowych elementów wymaga często specjalnego zabezpieczenia.
Jeśli w każdym z tych aspektów zostaną zachowane najwyższe standardy bezpieczeństwa, transport doskonale spełni swoją rolę. Pozwoli dostarczyć ładunek, nie powodując przy tym żadnych strat,


Podczas transportu tak nietypowych ładunków organizacja

Firmy zajmujące się transportem napotykają nieraz na szczególny rodzaj zleceń. Przeważnie chodzi tu o transport ponadgabarytowy i transport ciężki. Transport maszyn, które wymagają wielu zabezpieczeń, tak swojego jak i otoczenia, to duże wyzwanie. Przed wykonaniem takiego zlecenia, pracownicy działu organizacji i logistyki muszą wytyczyć bezpieczną trasę. Należy uwzględnić nośność mostów i wysokość prześwitu pod wiaduktami. Dochodzą do tego jeszcze inne aspekty, które dokładnie należy zbadać. Od rzetelnego przygotowania transportu pod względem logistycznym zależy bardzo dużo !
Sprzęt do transportowania tego typu maszyn, czy urządzeń, to następne zagadnienie. Tu nie można sobie pozwolić na bylejakość ! Odpowiednie ciężarówki, czy ciągniki muszą spełniać określone wymagania. Ich parametry nie mogą odbiegać od wytyczonych norm. W grę wchodzi bezpieczeństwo ludzi, sprzętu, towaru i dróg. Podczas transportu tak nietypowych ładunków, organizacja ruchu w tym rejonie musi niejednokrotnie zostać na ten czas zmodyfikowana.


W Europie można go określić jako

W transporcie drogowym ładunek ponadgabarytowy lub ładunek z nadwagą to ładunek, który przekracza standardowe lub zwykłe prawne ograniczenia wielkości lub wagi, które ciężarówka może przewozić na określonej części drogi, autostrady lub innej infrastruktury transportowej, takiej jak fracht lotniczy lub fracht wodny. W Europie można go określić jako transport specjalny lub transport ciężki i transport ponadgabarytowy. Może wystąpić obciążenie graniczne na oś. Jednak obciążenie, które przekracza limity na oś, ale nie ogólne limity masy, jest uważane za nadwagę. Przykłady ładunków ponadgabarytowych i przeciążonych obejmują transport maszyn budowlanych takich jak dźwigi, ładowacze czołowe, koparki podsiębierne i tym podobne, gotowe domy, kontenery, elementy konstrukcyjne jak belki mostowe, generatory, pędniki wiatraków, stopnie rakietowe, sprzęt przemysłowy. W określonym kraju drogi są budowane w sposób, który umożliwia pojazdowi o wymiarach mieszczących się w standardowych granicach prawnych bezpieczne (choć niekoniecznie łatwe) prowadzenie i skręcanie. Drogi, na których nie są dozwolone duże pojazdy, mogą być oznaczone znakami drogowymi. Mogą one obejmować obciążenie osi, wysokość, szerokość lub ograniczenia długości całkowitej.


To nigdy nie jest tak że

Transport ciężki ze względu na swoją specyfikę, wiąże się z koniecznością indywidualnego planowania trasy. To nigdy nie jest tak, że podobne wagowo ładunki zawsze da się przewieźć dokładnie tą sama drogą. Co więcej, transport ponadgabarytowy łączy w sobie często elementy transportu drogowego z kolejowym, rzecznym, czy morskim. Dlaczego tak się dzieje? Są bowiem takie drogi, które nie wytrzymają obciążenia ładunku. Transport więc nimi mógłby doprowadzić do zniszczeń infrastruktury, a nawet spowodować zagrożenie bezpieczeństwa na drodze. Jak więc widać, trasa, a zwłaszcza jej planowanie, są tutaj niezwykle istotne.
Jak więc taką trasę się układa? Przede wszystkim robią to specjaliści od logistyki. Ich zadaniem jest wyznaczyć trasę optymalną. Analizują więc stan i możliwości infrastruktury, a następnie wyznaczają poszczególne etapy tak, aby zminimalizować koszty transportu. to właśnie dzięki nim transport maszyn, czy innych ciężkich ładunków jest możliwy, a jednocześnie bezpieczny dla wszystkich.